
Az interneten szrflgets kzben vagy 3 ve rakadtam egy rdekes honlapra. Egy akkor frissen alakult cg, a Stainless Steel Studios (SSSI) ismertette elkpzelseit egy j jtkrl, mely az Empire Earth nevet kapta. Az egszben az rdekes igazn az volt, hogy a cg vezetje s f jtktervezje a mltn vilghr s nagy siker Age of Empires jtk tervezje volt korbban. A terveket olvasgatva lenygz listt talltam: 500.000 v trtnelme, 3D grafika, tbb szz klnbz katonai egysg, stb! Azta is folyamatosan kvettem a fejlesztst, olvasgattam az zeneteket a frumon, s persze amint a demo megjelent, azonnal letltttem s rtam is egy kis cikket rla. Aztn nemrg vgre csngetett a posts s letette a jtk dobozt az asztalra. Persze egybl be a gpbe a CD-t, s elkezdtem jtszani az j szerzemnnyel.
Az Empire Earth egy vals idej stratgiai jtk. Lassabb, mint a Westwood-nl megszokott rohangls jtkmenet, nagyjbl az Age of Empires tempjt kveti. Annyiban is hasonl a kt jtk, hogy itt is polgrok dolgoznak az erforrsok ellltsn, k bnysznak, az lelmiszeriparban dolgoznak, az egsz gazdasgnak k a motorjai. Ami nekem jobban tetszett az Empire Earth-ben az az, hogy amint kijelltem a helyket, pl. lelmiszer-termels, nem kellett foglalkoznom velk tbbet, mert ha a termst betakartottk, automatikusan jra vetettek s dolgoztak tovbb. Az ptkezs is hasonl a kt jtknl, br a falak ptse az Empire Earth-ben szerintem brmely eddigi jtknl egyszerbb s logikusabb. Annak, akinek az Age of Empires a kisujjban van, a jtk kezelse pillanatok alatt menni fog, aki ms valsidej jtkkal jtszott eddig, vagy inkbb ms jelleg jtkokkal jtszott, azoknak egy kis fejtrst fog okozni a sok lehetsg kezdetben, de rvid id alatt bele lehet jnni. Az abszolt kezdkre gondolva tbb rszbl ll bemutat s gyakorl kldetsekkel is segtettk a jtk megtanulst.
Akrmennyire hihetetlen, a cg llta a szavt, s gyakorlatilag a teljes internetes tulajdonsglistt meg is valstottk. 14 korszakon keresztl jtszhatunk, a kkorszaki fabunks harcostl egszen a tvoli jv szmtgp vezrls intelligens robotjaiig pthetnk katonai egysgeket. A kedvencem a XX. szzadi 3 korszak, amikor tankok, replk s tengeralatjrk megjelense teszi vltozatoss a jtkot. Persze a 14 korszak elegend arra, hogy ki-ki a kedvenct megtallja, s azt hallra jtszhassa.
Csak felsorolsszeren ttekintem, hogy mi mindent lehet ezzel a jtkkal csinlni: 4 komplett kldetssorozat, amivel az kor Grgorszgtl kezdve a jv Oroszorszgval harcolhatunk vgig a gyzelemig j nhny kldetst. Egyjtkos zemmd, ahol a korszaktl kezdve j nhny ms bellts is biztostja, hogy ne ugyanazt jtsszuk llandan. Tbbjtkos zemmd. Egy nagyon komoly trkp- s kldetsszerkeszt. Vgl egy trtnetszerkeszt, amelyben a kldetseinket fzhetjk fel sorba, s kzben kis tvezet filmecskket vghatunk be. A felsorolsbl is ltszik, hogy az egyik legnagyobb lptk jtkrl van sz, amit eddig PC-re ksztettek. A tervezk s programozk munkjt dcsri, hogy a jtk nlam hossz rk alatt sem fagyott le. Br a jtk 3D-s motort kapott, csak egy rkzelts funkcit kapott, s nincs lehetsg arra, hogy a kpet forgathassuk. Ez persze nem biztos, hogy mindenkinek htrnyt jelent. A Dune jtknl br lehetsges a forgats, mgsem hasznltam egyszer sem.
Nzzk most a jtkmenetet! A jtk lenygz mennyisg s egymstl lnyegesen klnbz katonai egysget tartalmaz. A klnbz egysgek ms s ms ert kpviselnek egymssal szemben, gy pl. egy tank rohamot kpes a msik jtkos nhny olcs tankelhrt lveggel, s erdtmnyekkel sztverni. A mestersges inteligencia a kezd jtkosnak nagyon komoly ellenfelet jelent, s ha a maximlis szintre lltjuk, mg a gyakorlottabbak is megizzadnak ellene. Aki ezen is tl jutott, annak pedig ott a lehetsg arra, hogy az interneten ms, komoly gyakorlattal rendelkez jtkos ellen prblkozzon. A jtk tervezk figyeltek arra, hogy kevs legyen a mechanikus tevkenysg a jtkos rszrl, s a jtk sebessg ppen megfelel arra, hogy a stratgit ki lehessen dolgozni s vgre is lehessen hajtani. A katonai egysgek inteligensen viselkednek. Alapfelllsban kvetik s lvik (vagy legalbbis harcolnak, ha nem mindenkinek jutott puska :-) az ellenfelet, ami zavar lehet egyes esetekben, de ezt is meg lehet vltoztatni. Olyan kis rszletekre is figyeltek, hogy pl. a replgpek a repltrre leszllnak, illetve onnan felszllnak, s a lgi csatk is nagyon lvezetesek. Igazn nincs mire panaszkodnom ennl a jtk tulajdonsgnl.
A jtk kezelfellete tgondolt s jl ttekinthet. Nhny esetben kis fejtrst okozott, hogy az adott tevkenysget hogyan vgeztessem el az adott egysggel, de kis kattintgats, illetve a jtklers alapjn hamar megolddott a problma. Nem is hiszem, hogy egy ennyire komplex jtknl lehetsg lenne arra, hogy sokkal egyszerbben oldjk meg az interfszt.
Most sajnlom csak, hogy mg nincs mindenkinek 100 GHz-es gpe s NVIDIA GigaForce44-es krtyja :-), mert a grafikn bizony megltszik, hogy egyszerre 40-50 vagy akr tbb egysget is meg kell jelenteni a jtkban. gy azutn a klnbz egysgek tvolrl, norml szgbl szemllve ugyan jl nznek ki, de ha valamirt rkzeltettem a kpre, vagy az tvezet mozikban rkzeltettek egy egysgre, elgg lelomboz ltvnyt nyjtottak. A tankok, lvegek stb. is hogy gy mondjam elgg darabosak, de a katonk olyan bjvigyorral nznek vissza a jtkosra, hogy az mr inkbb szomor, mint nevetsges. Sajnos igazn a programozkat, vagy a grafikusokat sem lehet ezrt elmarasztalni. k mr rgen mondogattk, hogy knytelenek voltak a gpigny miatt kompromisszumot ktni, s ez lett a vgeredmny. Ettl eltekintve a grafika a jtk cljait tkletesen kiszolglja, jobb gpeken gynyren s gyorsan fut. Remlem egy pr v mlva, amikor a msodik vagy harmadik verzija jn ki a jtknak, mr olyan gpekkel rendelkeznk majd, hogy ha egy katonra rkzeltek, legalbb egy Max Payne vagy egy B.J. Blazkowicz nz vissza rm.
A jtk alatt kellemes httrzene szl vgig. Soha sem volt zavar, ezrt nem kapcsoltam ki, br termszetesen kikapcsolhat. A vrosunkban krbe jrva lehet hallani, amint a bnykban szorgalmasan kopcsolnak a polgraink, s minden fontosabb esemnyre fogyelmeztet a gp hangban is. A lvsek is jl szlnak, s letszerek. (Br mg nem stttem el egy kzpkori glya hajgyjt. :-) A hangok kellemesek s informatvak.
A jtk hangulata nagyszer, a sznvilg s a grafika illik a jtk komoly lptk koncepcijhoz. Szinte teljesen hinyzik belle a Red Alert 2-hz hasonlthat humor. Ha vals letbeli jtkhoz hasonltanm, akkor inkbb sakk, mint Ki nevet a vgn?. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lenne szrakoztat, inkbb azt, hogy a szrakozs ennl a jtknl a gondos s pontos stratgiai tervezsen s kivitelezsen alapul. No s persze az ellensg legyzsn!
Vgezetl annyit tennk mg hozz az rtkelshez, hogy brki, aki megveszi ezt a jtkot, igazndibl nem is egy jtkot, hanem egy jtk csomagot vesz, hasonlan a szz fle jtk egy dobozban jelleg sszelltsokhoz. nmagban az egyes jtk a ngy kldets sorozattal annyi szrakozst nyjt, amennyit gyakran nem kapunk meg egy-egy tlagos jtkkal, s akkor mg ott vannak az egyes s tbbes jtkok, valamit a kldetsszerkeszt is. Ez utbbi pedig a biztostk arra, amennyiben valaki mr oda-vissza jtszott a fentebb felsorolt lehetsgeket, csak felmegy az internetre, s letlti egy msik rajong legjabb jtkkldets eposzt. Kivncsi vagyok r, hogy lesz-e olyan magyar rajong, aki elkszti mondjuk az Egri Csillagok Empire Earth vltozatt?
2001-12-27
 |
 |

Empire Earth
Fejleszt: Stainless Steel Studios Kiad: SierraForgalmaz:
|

Pozitvumok:Hihetetlen mennyisg kldets Vltozatos egyszemlyes jtk Jl megvalstott multiplayer jtk Kellemes zene, informatv hangok Fejlett kldets szerkeszt Komoly mestersges inteligencij ellenfl
Negatvumok: A grafika rkzeltsnl gyenge A kezdknek taln tl sok lehetsg
|

rtkels
Grafika |
8 |
Hangok |
9 |
Jtszhatsg |
10 |
Hangulat |
10 |
|
 |
 |
 |